dream-1533613_1280

Sposoby na chrapanie?

Ile się słyszy anegdot i złośliwych żartów na temat chrapania! Opowiadają je partnerzy osób chrapiących, którzy nie mogą się wyspać. Przedstawiają swoje złote środki, dzięki którym osiągają spokojny sen w ciszy.

Zamiast żartów warto zastanowić się czym to jest spowodowane. Chrapanie może być wynikiem różnych schorzeń, jak: otyłość, powiększenie migdałów i węzłów chłonnych czy nieprawidłowego przepływu powietrza przez nos, np. w wyniku deformacji. Swobodny przepływ powietrza dodatkowo mogą blokować: palenie papierosów, przejedzenie przed snem, alergiczny katar. Osoby śpiące na wznak są bardziej narażone na chrapanie, ponieważ język zapada się wówczas do jamy gardła, utrudniając swobodny przepływ powietrza.

Chrapanie może być zwyczajnym odgłosem wydawanym w czasie snu, ale też może być objawem poważnych problemów zdrowotnych, bezdechów sennych. Niektóre wymagają interwencji chirurgicznej.

Jeżeli partner kiedykolwiek zauważył u Ciebie zatrzymanie oddechu na ponad 10 sekund lub dłużej w przerwie między chrapanie, koniecznie zgłoś się do lekarza. Nie lekceważ, bo może to być pierwszy symptom poważnego schorzenia. Natomiast na zwykłe chrapanie spróbuj przetestować „babcine”, domowe sposoby:

  • Śpij na boku. Podłóż dodatkową poduszkę pod plecy, tak abyś nie mogła przewrócić się na bok.
  • Wszyj duży kamień lub piłkę tenisową w kieszeń piżamy. Niewygoda spowoduje, że będziesz spać na jednej stronie.
  • Zrzuć zbędne kilogramy. Dodatkowa warstwa tkanki tłuszczowej w gardle powoduje chrapanie.
  • Nie pij alkoholu i nie jedz ciężkostrawnych posiłków na 3 godziny przed snem. Zarówno jedno, jak i drugie może być przyczyną chrapania.
  • Jeśli to konieczne, weź lek przeciwalergiczny lub preparat zmniejszający przekrwienie śluzówek nosa.
  • Usuń z sypialni potencjalne alergeny, jak kurz, pierze i puch w poduszkach i kołdrach. Mogą one być przyczyną reakcji alergicznych i niedrożności nosa.
  • Używaj ogólnie dostępnych preparatów udrażniających nos. Pomogą Ci one w oczyszczaniu i utrzymaniu prawidłowej higieny nosa, a więc ułatwią prawidłowy przepływ powietrza.

Chrapanie jest uciążliwe dla partnera. Może też być bardzo niebezpieczne dla Ciebie. Aby wykluczyć skutki dłuższego bezdechu, poproś partnera o sprawdzenie czy to groźne dla zdrowia zjawisko, nie występuje czasem u Ciebie. Jeśli natomiast jest to zwykłe chrapanie, zastosuj się do powyższych zaleceń. Może niektóre są śmieszne, ale sprawdzone i skuteczne.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *