plum-2552084_1280

Śliwki czy figi?

Śliwki czy figi? Który z tych owoców będzie lepszy w czasie odchudzania? Do tej pory zawsze wybieram polskie owoce, bo mój organizm jest bardziej przyzwyczajony do ich trawienia. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji wolę sprawdzić „co siedzi” w śliwkach i figach.

WAŻNE SKŁADNIKI

Śliwka, to cenne źródło witamin (A i E) i składników odżywczych oraz przeciwutleniaczy. Przez niski poziom glikemiczny nie podnoszą poziomu cukru we krwi. Prawie wszystkie rodzaje są niskokaloryczne (45 kalorii w 100 g) w przypadku świeżych śliwek.

Suszone są bardziej kaloryczne (100g, to aż 260 kalorii). Jednak to właśnie suszone są lepsze w czasie diety odchudzającej. W suszonych śliwkach jest więcej witaminy A i błonnika niż w surowych. Zjedzenie kilku suszonych śliwek daje uczucie sytości na długo.

Smaku świeżych fig nie poznamy, jeżeli nie wyjedziemy do kraju ich występowania (Grecja, Włochy, Chorwacja). Suszone powinny być miękkie i wilgotne. Suszone figi mają najwyższą wartość błonnika pokarmowego, jaką można znaleźć w owocach. Są jednak bardzo kaloryczne. 100 g. suszonych fig ma 250 kalorii. Nie da się jednak zjeść ich dużo. Zawierają też bardzo dużo cukru. 75% figi, to glukoza i fruktoza, przez co znacznie podnoszą poziom cukru we krwi.

OWOCE W DIECIE

Dzięki cennym składnikom odżywczym śliwki działają korzystnie na proces trawienia, zapobiegają zaparciom, wspomagają pracę jelit. Badania naukowe dowiodły, że dieta z zawartością suszonych śliwek pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów. U osób, które regularnie sięgały po tę przekąskę, utrata wagi była znacznie większa niż u tych, którzy nie włączyli śliwek suszonych do diety. Suszony owoc, po dotarciu do żołądka pęcznieje, przez co zapewnia na długo uczucie sytości.

Figi, mimo najwyższej zawartości błonnika, nie przynoszą aż tak spektakularnych wyników, jak śliwki. A to przez wysoki poziom cukru. Mają, tak jak i śliwki, zdolności łagodnie przeczyszczające jelita, zapobiegają zaparciom.

NIE DLA KAŻDEGO

Suszone figi właśnie przez poziom glukozy i fruktozy, nie jest wskazana dla osób chorych na cukrzycę. Niestety również w przypadku śliwek suszonych ograniczenia istnieją. Nie powinni po nie sięgać ludzie, którzy mają problemy z właściwym funkcjonowaniem trzustki, wątroby oraz chorzy na cukrzycę.

Jak dla mnie śliwki suszone wygrywają, jednak z fig też nie zrezygnuję za względu na dużą ilość błonnika jaką zawierają. Mogą być zdrową przekąską, ale do odchudzania się wybiorę śliwki.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *