Jak się odchudzać?

Jak się odchudzać? To pytanie, które zadaje sobie coraz więcej ludzi na całym świecie. Niestety, większość z nas ma nadwagę lub cierpi na otyłość, ponieważ jemy za dużo i prowadzimy siedzący tryb życia.

Jak się odchudzać? To pytanie, które zadaje sobie coraz więcej ludzi na całym świecie. Niestety, większość z nas ma nadwagę lub cierpi na otyłość, ponieważ jemy za dużo i prowadzimy siedzący tryb życia. Uwarunkowania genetyczne, zbyt wolny metabolizm czy inne czynniki mogą mieć znaczenie, ale przeważnie jest ono niewielkie. Oto najczęstsze przyczyny problemów z nadwagą:

  • Zwiększenie konsumpcji wysokokalorycznych (wysokoenergetycznych) posiłków, zwłaszcza kupowanych na wynos;
  • Ostre ograniczenia dietetyczne, po których następuje okresowe przejadanie;
  • Nadmierne spożycie produktów przetworzonych, bogatych w cukry rafinowane, tłuszcze i konserwanty;
  • Nadmiar czynności wykonywanych w pozycji siedzącej, jak oglądanie telewizji lub praca przy komputerze;
  • Jedzenie nadmiernych porcji posiłków;
  • Zbyt małe spożycie pokarmów bogatych w błonnik: owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych.

Jak się odchudzać – zwróć uwagę na swój metabolizm

Na naszą wagę bardzo duży wpływ ma prawidłowy metabolizm. W jego regulacji pomaga tarczyca. Kiedy tarczyca jest nadaktywna (nadczynność tarczycy), metabolizm jest szybszy, co powoduje utratę wagi. Kiedy zaś aktywność tego gruczołu jest zbyt niska (niedoczynność tarczycy), metabolizm zwalnia i następuje przyrost wagi. Ale chociaż funkcjonowanie tarczycy ma wpływ na metabolizm, tylko w niewielu wypadkach przyczyną tycia jest jej niedoczynność.

Zacznij od sprawdzenia czy faktycznie masz nadwagę. Są różne sposoby szybkiej oceny, czy nasza waga mieści się w normie, czy nie. Czy nie zwiększa się ryzyko jakiejś choroby. W poniższych metodach bierze się pod uwagę różne elementy i otrzymane przy ich zastosowaniu wyniki muszą być odpowiednio zinterpretowane.

Jak się odchudzać – kontrola współczynnika BMI

Wskaźnik masy ciała (BMI). Jest to współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała, podanej w kilogramach, przez kwadrat wysokości, podanej w metrach. Ten sposób wykrycia ewentualnej nadwagi jest dość wiarygodny, choć nieodpowiedni dla osób bardzo umięśnionych. Wartość BMI: 19-24,9 to waga prawidłowa; 25-29,9 – nadwaga; 30 i ponad, to już otyłość.

Stosunek obwodu talii do obwodu bioder (WHR). Ta wartość pomaga ocenić umiejscowienie i rozkład tkanki tłuszczowej. Obliczenie tego współczynnika wymaga podzielenia obwodu talii przez obwód bioder. Jeśli otrzymana liczba jest wyższa niż 0,9(dla mężczyzn) i 0,8(dla kobiet), istnieje podwyższone ryzyko niektórych chorób.

Obwód talii. Sam obwód talii pomaga stwierdzić, jak tkanka tłuszczowa rozłożona jest w organizmie. Obwód talii większy niż 89 cm u kobiet i 100 cm u mężczyzn wskazuje na nadwagę.

Inne metody. Istnieją także inne sposoby pomiaru ilości tkanki tłuszczowej, na przykład mierzenie fałdu tłuszczowego lub badanie oporności ciała (organizm w zależności od zawartości tkanki tłuszczowej będzie inaczej przewodził prąd). Mniej kosztowna, ale trudno dostępna jest metoda hydrostatyczna, czyli ważenia pod wodą.

U osób o prawidłowej wadze stosunek tkanki tłuszczowej do masy całego ciała to od 15 do 25 procent u kobiet i 10 do 20 procent u mężczyzn. Wyższe wartości oznaczają nadwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 + ten =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.