Jak odróżnić dobre pieczywo od niezdrowego?

Przeciętny Polak zjada ok.100 kg pieczywa rocznie. Kryzys, konieczność oszczędzania nauczyła nas sięgania po produkty tanie, promocyjne.

Przeciętny Polak zjada ok.100 kg pieczywa rocznie. Kryzys, konieczność oszczędzania nauczyła nas sięgania po produkty tanie, promocyjne.

Widząc w markecie „na oko” dwa takie same bochenki chleba, z których jeden jest o połowę tańszy, nie zastanawiamy się dlaczego, tylko sięgamy po niego. Taki chleb jest lżejszy o połowę, bo napompowany spulchniaczami, najeść się nim nie da, po krótkim czasie staje się twardy i kruchy. Oszczędności są złudne. Bardziej najemy się kromką dobrego, droższego chleba niż wydmuszką z marketu. Zyska też na tym nasze zdrowie. Tajemnica zdrowego, dobrego chleba tkwi w zakwasie, rodzaju użytej mąki i dodatkach.

Już na pierwszy „rzut oka” można odróżnić dobry chleb od tego byle jakiego. Dobry chleb jest ciężki, wilgotny i ma tzw. kostkowaną powierzchnię skórki. W tradycyjnej metodzie wyrobu chleba stosuje się zakwas. Przygotowanie ciasta na zakwasie wymaga czasu i jest bardzo pracochłonne. Stąd też jego wyższa cena.

Na etykiecie chleba na zakwasie znajdziemy wśród składników: mąkę, wodę, drożdże, sól oraz dodatki typu: kminek, rodzynki, sezam, słonecznik. Jeżeli znajdziemy na niej coś więcej, powinno to wzbudzić naszą podejrzliwość. Im krótszy skład na etykiecie, tym pieczywo zdrowsze.

bread-14230904067bw

fot.PublicDomainPictures

O jakości i wartościach odżywczych chleba decyduje mąka. Biała mąka pochodzi z wielokrotnego przemiału. Taki proces pozbawia ją otrąb, które są źródłem błonnika, mikroelementów i witamin. Im miąższ jaśniejszy, tym gorsza została zastosowana mąka.

Dietetycy, wbrew popularnym opiniom, nie zalecają stosowania do wypieku zwykłego chleba mąki sojowej. Według nich soja, to naturalny polepszacz, dzięki któremu można dodać do ciasta więcej wody, przez co zwiększyć objętość i miękkość chleba.

Najzdrowsza jest mąka żytnia razowa, wyprodukowana z całego ziarna – typ 2000. Pieczywo z takiej mąki, to źródło błonnika, soli mineralnych, witamin z grupy B i E. Popularnie pieczywo jest wypiekane z mąki żytniej pytlowej (720) i pszennej chlebowej (850 i 750). Informacje o rodzaju mąki użytej do wypieku znajdziemy na etykiecie.

Chleb ciemny uważamy za zdrowszy od białego. Jest to prawda pod warunkiem, że użyto do jego wypieku odpowiedniej mąki, a nie barwnika. Często do barwienia chleba używany jest karmel.

Prawdziwy razowy chleb jest wilgotny, tłusty, ciężki. Widoczne są w nim pęcherzyki powietrza oraz dodatki całych ziaren (słonecznik, dynia). W chlebie żytnim łatwo zauważyć otręby. Skórka jest twarda i krucha.

fot.PublicDomainPictures

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

nineteen + 15 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.