Ta wspaniała dynia!

Dynia jest doskonałym źródłem beta-karotenu, witamin i składników mineralnych. Pół szklanki miąższu pokrywa 25% dziennego zapotrzebowania na beta-karoten i 10% na witaminę C. Zawiera też dużo potasu.

Dynia, to roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Istnieje wiele jej odmian. Najpopularniejsze gatunki uprawiane w Polsce, to dynia olbrzymia i zwyczajna. Skład jednej i drugiej odmiany niewiele się od siebie różni.

Dynia jest doskonałym źródłem beta-karotenu, witamin i składników mineralnych. Pół szklanki miąższu pokrywa 25% dziennego zapotrzebowania na beta-karoten i 10% na witaminę C. Zawiera też dużo potasu. Dynia zwyczajna jest również bogatym źródłem błonnika pokarmowego.

Najcenniejsze składniki miąższu dyni:

beta-karoten (roślinna forma witaminy A) zapobiega kurzej ślepocie i osłabieniu wzroku, zmniejsza ryzyko występowania raka, zapobiega odkładaniu się blaszek miażdżycowych na ścianach tętnic, chroni przed zawałem serca i udarem mózgu;

witamina C jest przeciwutleniaczem, który chroni różne organy, między innymi oczy, przed wolnymi rodnikami, zapobiega infekcjom wirusowym i bakteryjnym;

potas – reguluje równowagę wodno – elektrolitową w komórkach, pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi i rytm serca.

Świeży miąższ dyni używany jest do wyrobu marmolad oraz dżemów, gdyż ma unikalny smak i konsystencję. Popularność zdobywają zupy-krem z dyni, placek dyniowy, surówki, sałatki.

Poza miąższem z dyni pozyskujemy także nasiona – pestki. Olej z pestek dyni jest bardzo dobrym źródłem cynku i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią przed schorzeniami gruczołu krokowego. Suszone i prażone pestki dyni zawierają olej nienasycony.

Jak widzimy dynia, to skarbnica zdrowia. Dobre jej zagospodarowanie sprawia, że niewiele jest, tzw. odpadków. Umiejętne rozcięcie dyni pozwoli na wykorzystanie nawet pustej skorupy – np. jako świecznik na Halloween albo wazon, w którym przygotujemy ozdobny bukiet z darów jesieni.

animal-1560209_1280

Moje sprawdzone przepisy:

 

SURÓWKA Z DYNI I OWOCÓW

Składniki:

30 dag dyni, 10 dag kwaśnych jabłek, 15 dag śliwek węgierek, sól, cukier, 2 łyżki twarożku homogenizowanego, ½ szklanki śmietanki lub jogurtu naturalnego.

Obraną dynię zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Na tej samej tarce zetrzeć obrane jabłko, skropić sokiem z cytryny. Umyte śliwki przepołowić, pokroić w cienkie paski. Twarożek zmieszać ze śmietaną, przyprawić solą i cukrem, polać tym surówkę i wymieszać. Przybrać koprem lub natką pietruszki.

 

ZUPA –KREM Z DYNI

Składniki:

40 dag dyni, ¼ litra wody, 10 dag mąki, 1 jajko, 1 litr mleka, cukier, sól, olejek migdałowy.

Dynię opłukać, obrać, pokroić w kostkę, zalać wodą i ugotować. Gdy będzie się rozpadał, zdejmujemy z ognia i lekko przestudzić. Zmiksować na gładką masę. Z mąki i jajka zagnieść zacierki i ugotować na mleku. Do zacierek z mlekiem włożyć zmiksowaną dynię. Wymieszać, przyprawić solą, cukrem i olejkiem migdałowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ten − eight =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.