Kalafior i brokuł

Kalafiory i brokuły zawierają cenne związki roślinne, które chronią nas przed rakiem i odmładzają nasze komórki. Warto wspomnieć też o tym, że są one niskokaloryczne, pełne minerałów oraz witamin. Łatwo jednak zepsuć ich smak i pozbawić wartości odżywczych nieodpowiednim przygotowaniem.

Kalafiory i brokuły zawierają cenne związki roślinne, które chronią nas przed rakiem i odmładzają nasze komórki. Warto wspomnieć też o tym, że są one niskokaloryczne, pełne minerałów oraz witamin. Łatwo jednak zepsuć ich smak i pozbawić wartości odżywczych nieodpowiednim przygotowaniem.

Brokuły pod wieloma względami są podobne do kalafiorów. Jednak brokuły są wybierane chętniej ze względu na łagodniejszy zapach i delikatniejszy smak. Ich uprawa dla rolnika jest łatwiejsza, a przygotowanie z nich smacznego, a nawet wykwintnego dania jest dla pani domu bardzo proste. Brokuły są także bogatsze w składniki odżywcze.100 gramów tego warzywa pomaga zaspokoić połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę C. Dlatego spożywanie ich, szczególnie w okresie zimowym, chroni organizm przed przeziębieniami i grypą. Jest to również idealne warzywo, dla tych, którzy cierpią na niedobór magnezu lub błonnika. Brokuły są bardzo popularne wśród kulturystów. Swoją sławę zawdzięczają temu, że wzmacniają stawy i wspomagają budowę mięśni. Przegotowane brokuły tracą piękny, zielony kolor i rozpadają się na papkę. Dlatego powinno się je gotować al dente lub blanszować. Zwykle trwa to około 5 minut. Dzięki temu zachowają więcej soli mineralnych i witamin. Dla utrzymania smaku i wartości odżywczych najbardziej wskazane jest gotowanie ich na parze.

Białe i zielone różyczki kalafiora i brokułu to znakomity nutrikosmetyk. Zawierają one całą masę antyoksydantów, witamin. Do tego mnóstwo w nich minerałów: wapnia, potasu, żelaza, magnezu, cynku, fosforu, a nawet fluoru, potrzebnych nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Warzywa krzyżowe, czyli również kalafior i brokuł wywołują wzdęcia. Aby uniknąć problemów jelitowych najlepiej w trakcie posiłku zapewnić warzywom odpowiednie towarzystwo. Gdy poda się je z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem, uniknie się kłopotliwych wzdęć .

Najcenniejszym składnikiem kalafiora i brokułu jest sulforafan – substancja, która ma moc zapobiegania niektórym nowotworom. Ponadto potrafi ona zahamować rozwój już istniejących komórek nowotworowych. Nie oznacza to jednak, że jedząc te warzywa wyleczymy się z raka.

 

fot.PublicDomainPictures


Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/platne/serwer98480/public_html/wp-content/themes/nieprzecietni/elements/loop.php on line 70

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.