Problemy z odchudzaniem

Jaką dietę wybrać? Jak długo trzeba utrzymać wybraną dietę? Czy dieta jest "na zawsze"?

Większość diet odchudzających gwarantuje krótkotrwałą utratę kilogramów, są to bowiem przede wszystkim diety niskokaloryczne. Zresztą spadek wagi może być pozorny, bo często jest to tylko utrata wody.

Badania naukowe dowodzą, że aby skutecznie się odchudzić, trzeba przyjąć strategię, która pozwoli kontrolować wagę przez całe życie. Tymczasem, im bardziej drastyczna jest dieta, tym trudniej jest utrzymać ją przez dłuższy czas. Dobrze jest wybrać taką, którą da się dostosować do konkretnej sytuacji i potrzeb. Stwierdzono, że diety ograniczające liczbę kalorii lub wielkość posiłków są łatwiejsze w stosowaniu przez dłuższy czas niż diety drastycznie ograniczające tłuszcze lub węglowodany.

Przestrzeganie diety i ograniczenie liczby kalorii spowoduje, że nastąpi utrata wagi. Jeśli jednak niższa waga ma się utrzymać dłużej, zmniejszenie liczby kalorii nie może kolidować z preferowanym rodzajem jedzenia. Dieta powinna mieć też fazę przejściową, która doprowadzi do przyjęcia takiego modelu zdrowego odżywiania, który będzie można stosować przez całe życie. Także aktywny tryb życia pomoże Wam zachować dobrą wagę i kondycję.

Utrzymanie wagi

Najczęściej decydujemy się na zastosowanie krótkiej diety, zamiast zmienić sposób odżywiania na stałe. Kiedy dieta się kończy, a kilogramy zniknęły, wracamy do przyzwyczajeń żywieniowych, przez które wcześniej przytyłyśmy. Jeśli chcemy nie tylko schudnąć, ale utrzymać właściwą wagę przez dłuższy czas, musimy wziąć pod uwagę dwa czynniki: liczbę przyjmowanych kalorii oraz wydatkowaną energię. Kiedy przyjmujemy więcej kalorii, niż spalamy, nasza waga rośnie, gdy zaś spalamy więcej, niż przyjmujemy, spada. Pamiętajcie o tej podstawowej zasadzie, żeby skutecznie utrzymać wagę w ryzach. Oprócz diety ważna jest również niezbędna dawka ruchu.

Efektem odchudzania powinno być zmniejszenie udziału tkanki tłuszczowej w wadze ciała. Choć celem stosowania większości diet jest osiągnięcie szczupłej sylwetki, pamiętajcie, że Waszym najważniejszym zadaniem powinny być dbałość o zdrowie i zapobieganie problemom wynikającym z nadmiernego zwiększenia wagi ciała. Celem stosowania każdej diety powinno więc być pozbycie się nadmiernego tłuszczu, bo to zwiększa ryzyko chorób serca, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2 i niektórych rodzajów nowotworów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.