Dlaczego potrzebujemy kolagenu?

Kolagen odpowiada za stan skóry, stawów, naczyń krwionośnych. To dzięki niemu rany i stłuczenia regenerują się szybciej. Gdzie znaleźć można kolagen i dlaczego jest on taki ważny?

Kolagen odpowiada za stan skóry, stawów, naczyń krwionośnych. To dzięki niemu rany i stłuczenia regenerują się szybciej. Gdzie znaleźć można kolagen i dlaczego jest on taki ważny?

 

Kolagen i wiek

 

Wraz z wiekiem człowiek potrzebuje więcej kolagenu. Po trzydziestym roku życia jego ilość się zmniejsza. Każdy kto zna swoje ciało będzie potrafił dostrzec jego utratę. Pojawiają się bóle mięśni i stawów, po wysiłku dłużej odzyskuje się sprawność. Skóra staje się mniej napięta, można zauważyć pierwsze zmarszczki.

 

W niektórych przypadkach braki kolagenu pojawią się wcześniej, szybkość z jaką go tracimy w dużej mierze jest sprawą indywidualną. Ważne jest to, że te braki są łatwo zauważalne, o ile nie ignoruje się oznak tego niedoboru.

 

Suplementacja czy odpowiednia dieta?

 

Pomijając kwestię urody, utrata kolagenu jest jedną z bardziej dotkliwych oznak starzenia się organizmu. Znacznie trudniejsza do zaakceptowania niż zmarszczki, jest utrata sprawności. W skrajnych przypadkach urazy spowodowane brakami kolagenu stają się bardzo trudne do wyleczenia. Rehabilitacja wydawałoby się niegroźnych skręceń, czy naderwań mięśni, może trwać miesiącami. Pogarsza się jakość życia, pogarsza się też forma psychiczna.

 

Tak zwane „domowe terapie” radzenia sobie z utratą kolagenu, zlecają stosowanie rosołu lub galaretek, wykonanych z kurzych łapek. Innym pomysłem jest picie rozpuszczonej żelatyny.

 

Lekarze zalecają suplementację, przy czym zwracają uwagę, że kolagen rozpuszczony jest łatwiej przyswajalny. Warto pamiętać o tym, że w przypadku suplementacji, dobrze jest uzupełniać także witaminę C oraz witaminę A+E, miedź i cynk. Zdarzają się preparaty kolagenowe zawierające także witaminy i mikroelementy. Zawsze dobrze jest zapytać farmaceutę, jaki produkt poleca.

 

W przypadku suplementacji kolagenu, czy to preparatami aptecznymi, czy też stosując „domowe terapie”, należy pamiętać o tym, by być systematycznym. Kuracja powinna trwać co najmniej trzy miesiące, a w przypadku poważnych braków kolagenu – częstych urazów, trudno gojących się ran – należy wydłużyć czas terapii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

two × 3 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.