Dieta Deana Ornisha

Ta dieta to łatwy sposób odżywiania się dla tych, którzy mogą wytrzymać bez mięsa i smażonych potraw oraz dla osób interesujących się zdrową żywnością.

To niskotłuszczowa dieta wegetariańska, której autor zaleca spożywanie zbóż, ze względu na zawarte w nich złożone węglowodany, a także owoców i warzyw. Prowadzi nie tylko do utraty wagi: może też być jednym ze środków zapobiegających chorobie wieńcowej.

Skąd się wzięła? Dean Ornish jest kardiologiem i profesorem medycyny klinicznej ma kalifornijskim uniwersytecie w San Francisco. Od 1990r. w wielu naukowych studiach i publikacjach dowodzi, że osoba cierpiąca na chorobę wieńcową może być wyleczona i nie tylko wraca do zdrowia, ale także traci zbędne kilogramy. Warunkiem jest zmiana diety i trybu życia. Książka Ornisha :Eat More, Weigh Less” została w 2002 roku przez „New York Timesa” uznana za bestseller.

Działanie diety

Ta dieta odchudzająca jest oparta na zasadach wegetariańskich. Zaleca się ją w chorobie wieńcowej. Stosujący ją spożywają nieprzetworzone jedzenie, złożone węglowodany oraz całą gamę warzyw i owoców, które dostarczają odpowiednią ilość węglowodanów i białka. Proponowane posiłki dają im wystarczająco dużo energii i masy, nie zwalniają więc metabolizmu i nie wywołują uczucia głodu. Tylko 10 procent całkowitej liczby kalorii (energii) pochodzi z tłuszczów, pod tym względem dieta jest restrykcyjna. Eliminuje także cukry proste, takie jak cukier i miód. Ograniczenie cukrów prostych i tłuszczów chroni przed spożyciem nadmiaru kalorii, a duża ilość błonnika zwiększa poczucie sytości.

Badania naukowe dowodzą, że dieta Ornisha zapobiega chorobie wieńcowej i pomaga ją leczyć. Posiłki są niskokaloryczne, więc przyczyniają się do utraty wagi.

Plusy i minusy diety

Jest to nie tylko dieta odchudzająca, ale także dieta zdrowego serca, promująca jedzenie wegetariańskie. Ponieważ jednak można ją uznać za bardziej restrykcyjną niż zwykłą dietę wegetariańską, mięsożercom, przyzwyczajonym do zachodniego stylu jedzenia, na pewno nie będzie łatwo ją zaakceptować.

Dla kogo jest ta dieta?

   Wegetarianie, semiwegetarianie i wszyscy, którzy lubią diety z urozmaiconym jadłospisem, a także samodzielne przygotowywanie posiłków, będą z niej zadowoleni. To łatwy sposób odżywiania się dla tych, którzy mogą wytrzymać bez mięsa i smażonych potraw oraz dla osób interesujących się zdrową żywnością.

   Młodzież w okresie dorastania, szczególnie dziewczęta, nie powinna stosować tej diety. Kobiety spodziewające się dziecka lub zamierzające zajść w ciążę, osoby cierpiące na anemię lub osteoporozę oraz takie, które nie mogą jeść posiłków zawierających potas, powinny przed rozpoczęciem diety zasięgnąć porady lekarza. Stosując tę dietę, trzeba zadbać o przyjmowanie wystarczającej ilości żelaza, wapnia, cynku i witaminy B12.

   Dostępność produktów. Wszystkie produkty z jadłospisu tej diety można kupić w zwykłym sklepie.

Zasady

Autor diety zaleca nie tylko zmiany w sposobie jedzenia, ale także przeprowadzenie treningu radzenia sobie ze stresem, rzucenie palenia, medytacje i umiarkowane ćwiczenia fizyczne.

Dozwolone produkty:

ogórki, seler naciowy, szpinak, natka, niektóre warzywa liściaste.

Zakazane produkty:

tłuszcze i olej, orzechy, ziarno, biała mąka, biały ryż.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

nineteen − fourteen =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.