vegetable-642119_1280

Czym zastąpić mięso w diecie?

Kuchnia Polaków nie samym mięsem stoi! Czy je jemy, czy też nie, nie zawsze zależy od nas. Jednak najczęściej jest to świadomy wybór. Decydujemy się na wegetarianizm ze względów religijnych lub światopoglądowych, a także coraz częściej w nadziei na to, że w końcu zgubimy nadprogramowe kilogramy.

Istnieje powszechne przekonanie, że bez mięsa nie da się żyć, że grożą nam niedobory cennych dla organizmu składników, witamin i minerałów.

Mięso jest przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka (15-20%). Wartość energetyczna jest ściśle związana z zawartością tłuszczów i wykazuje znaczne wahania: 10 dag chudej cielęciny – 90 kcal, zaś 10 dag tłustej wieprzowiny – 480 kcal. Ze względu na występujące w mięsie składniki mineralne jest to produkt kwasotwórczy. Zawiera duże ilości fosforu, siarki i chloru, a ponadto jest dobrym źródłem potasu, sodu i miedzi. Mięso dostarcza też znaczne ilości dobrze przyswajalnego żelaza. Jest też bogatym źródłem witamin z grupy B.

Patrząc na cenne, korzystne dla nas składniki, można sądzić, że faktycznie bez mięsa nie da się żyć. To jednak tylko mit. Są rośliny, które doskonale zastąpią mięso. Produkty roślinne dostępne na wyciągnięcie ręki. Tanie i zdrowe, pod warunkiem, że pochodzą z pewnego źródła.

Nasiona roślin strączkowych – grochu, fasoli, soi, bobu i soczewicy – doskonale zastąpią mięso w naszej diecie. Mają wysoką wartość energetyczną (ok. 340 kcal w 10 dag a w przypadku soi nawet 450 kcal). Wiąże się to ze znaczną zawartością węglowodanów i pewnej ilości tłuszczów. W soi węglowodanów jest mniej, ale za to więcej tłuszczu (ok.20%). Dlatego soję wykorzystuje się również do produkcji oleju. Tłuszcz nasion strączkowych jest wysokowartościowy, gdyż zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Rośliny strączkowe, a właściwie ich nasiona, zawierają również znaczne ilości białka (20-30%), w którego skład wchodzi dużo lizyny, aminokwasu, którego mało jest w produktach zbożowych i mięsnych. Są też bogatym źródłem składników mineralnych i witamin z grupy B.

Ogromnym walorem roślin strączkowych jest zawarty w nich rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik pokarmowy. Ten rozpuszczalny obniża poziom cholesterolu we krwi, co zmniejsza ryzyko chorób układu krwionośnego, cukrzycy i zawału serca. Nierozpuszczalny błonnik pokarmowy wzmaga perystaltykę jelit i chroni przed powstawaniem raka jelita grubego i odbytnicy.

Rośliny strączkowe są również źródłem żelaza, wapnia, fosforu i magnezu w ilościach większych niż mięso.  Dostarczają także więcej witamin z grupy B, PP i C niż wieprzowina czy wołowina.

Jak można wywnioskować, bez mięsa można żyć, nie tracąc zdrowia. Można wprowadzić rośliny strączkowe, które niekiedy wygrywają wojnę o zawartość składników odżywczych. Jeżeli ktoś chce lub musi zrezygnować ze spożywania mięsa powinien zastąpić je właśnie nimi.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *