wiataminad

Jesień – czas na witaminę D

Jesień to tak zwany czas „grypowy”. Łatwo łapiemy różne infekcje, katar, kaszel, problemy z gardłem. Sprzyja temu zmienna, wietrzna, kapryśna pogoda, ale nie tylko ona. Duży wpływ na częstotliwość przeziębień ma brak słońca.

Witamina D to jedna z tych witamin, które należy uzupełniać właśnie w okresie, gdy słońca mamy mniej.

Witamina C to nie wszystko

Chociaż powszechnie uważa się, że to witamina C, a właściwie jej brak w organizmie, jest odpowiedzialna za tendencję do przeziębień, nie tylko jej zawdzięczamy dobre zdrowie. Poza witaminą C ogromne znaczenie dla wzmocnienia odporności ma witamina D.

Latem i wiosną to słońce dostarcza nam tę witaminę, jesienią i zimą sami musimy zadbać o potrzeby naszego ciała.

Gdzie znajdziemy witaminę D?

Źródłem witaminy D w naszej diecie są ryby morskie: śledź, łosoś i makrela, a także sery, jaja oraz tran. Jednak z pokarmów pokrywamy tylko 10% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę D. Wystarczającą dzienną dawkę zapewnimy sobie dopiero, gdy przebywamy na świeżym powietrzu. Kilkanaście minut ekspozycji na słońcu 20% ciała zupełnie wystarczy. Nie zawsze jest to jednak możliwe zimą. Dzień jest bardzo krótki, a w czasie, kiedy świeci słońce przeważnie przebywamy w pracy lub w szkole. Często też słońce ukrywa się za chmurami.

Kiedy suplementacja?

Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na codzienne przebywanie przez kilkanaście minut w promieniach słonecznych, a zależy nam na ochronie odporności, musimy rozpocząć suplementację. To najwygodniejszy i jednocześnie bezpieczny sposób zaopatrzenia organizmu w witaminę D.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *