sugar-3057660_1280

Cukier biały czy cukier trzcinowy?

Wokół różnic pomiędzy cukrem białym, a cukrem trzcinowym narosło wiele mitów. Według jednego z nich cukier trzcinowy nie jest tak kaloryczny jak cukier biały. Niestety nasza wiedza o cukrze zawiera więcej mitów niż prawdy.

Różnice pomiędzy cukrem białym i trzcinowym

Podstawowa różnica, to produkt, z którego jest wytwarzany. Biały produkowany jest z buraków, a trzcinowy z trzciny cukrowej. Cukier biały jest zawsze rafinowany, zaś trzcinowy niekoniecznie. Rafinacja pozbawia cukier wszystkich składników mineralnych. Nierafinowany cukier trzcinowy zawiera magnez, żelazo, wapń i potas. Jeżeli chodzi o kaloryczność, to różnica jest minimalna. W 100 gramach cukru białego jest 405 kalorii a w trzcinowym tylko o 5 kalorii mniej. Różnica niewielka. Poziom pozostałych składników nie różni się w ogóle. Oba rodzaje cukru to prawie w 100% węglowodany.

Bardzo odczuwalną dla portfela różnicą jest cena. Cukier brązowy jest kilkakrotnie droższy od białego i to nawet ten tylko z pozoru zdrowszy, czyli rafinowany.

Wpływ na zdrowie

Cukier spożywamy nie tylko w słodyczach, ciasteczkach czy cukierkach. Stanowi dodatek do pieczywa, makaronów i innych gotowych dań i półproduktów. Spożywamy go w owocach i warzywach.

Zamiana białego cukru na pozornie zdrowszy brązowy kryształ, w nieznacznym stopniu wpłynie na zdrowie czy figurę. Jeżeli chce się schudnąć należy ograniczyć go do minimum.

Trudno jest wskazać na jakiekolwiek zalety zdrowotne i jednego i drugiego cukru. Zły wpływ na stan uzębienia znamy od dzieciństwa. W czasach, gdy nie kładziono tak dużego nacisku na właściwe szczotkowanie zębów po zjedzeniu słodyczy, próchnica wśród dzieci była plagą.

Cukier, w każdej postaci, odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej, przyspiesza rozkład witamin i minerałów. Często też powoduje zmęczenie, senność i kłopoty z koncentracją.

Kwestia smaku

Cukier brązowy jest delikatniejszy, ma lepsze walory smakowe. Nie można go jednak wykorzystać do wszystkiego, gdyż potrafi zmienić smak dania lub napoju, do którego przywykliśmy. Warto jednak zastąpić cukier biały, cukrem trzcinowym, gdy pieczemy ciasta. Nie warto dodawać cukru trzcinowego do chleba oraz innego pieczywa, jakie wypiekamy w domu. 

Zrób to sama

Cukier brązowy rafinowany możesz zrobić sama. Wystarczy, że do zwykłego białego kryształu dodasz melasy i uzyskasz za mniejsze pieniądze taki sam efekt. Oszukasz sama siebie, tak jak dajesz się oszukiwać kupując gotowy cukier brązowy rafinowany.

Po zastąpieniu cukru białego brązowym, nie zauważyłam żadnych efektów, poza smakowymi. Nie ma więc sensu się oszukiwać. Zdrowiej będzie, gdy ograniczy się spożycie cukru do minimum.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *