!______1

Owoce w diecie

Wiosna to czas, kiedy nie mamy do wyboru zbyt wielu świeżych owoców pochodzących z rodzimych upraw. Dla zdrowia musimy jednak włączyć do naszej diety odpowiednią ich ilość owoców i warzyw. Które z dostępnych w sklepach owoców będą dla nas najcenniejsze?

Jabłko, to nie tylko przysmak, ale również mała bomba zdrowotna, zawierająca niemal wszystkie znane witaminy: A, C, D, E, K całą pulę witamin z grupy B oraz wiele cennych minerałów. Jabłka najlepiej jadać nieobrane, w postaci surowej. Pod wpływem obróbki termicznej tracą one większość swoich cennych właściwości. Sięgajmy po owoce krajowe. Są dla nas najzdrowsze i dostępne cały rok.

Gruszki oferują bogactwo substancji odżywczych. Przede wszystkim zawierają całą gamę składników mineralnych, takich jak potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, bor czy jod. Stanowią bogate źródło witamin: A, B1, B2, B6, C i PP. Gruszki zalecane są w dolegliwościach trawiennych i przy zatruciach pokarmowych – najlepiej starte lub w formie kompotu. Mają również właściwości przeciwgorączkowe, dlatego mogą się przysłużyć w leczeniu przeziębień czy łagodzeniu objawów grypy.

Nie zapominajmy o orzechach. Warto dodawać je do porannej owsianki lub jeść jako przekąskę w ciągu dnia. Orzechy zawierają między innymi witaminę E, która poprawia wygląd skóry oraz cynk, który wzmacnia odporność.

Banany sprowadzane są do nas z daleka i dostępne cały rok. Ich najatrakcyjniejsze odmiany, te o najlepszym smaku i najniższej cenie, dostępne są od początku października do końca lutego. Banany łagodzą stres, poprawiają nastrój. Jako jedyny owoc w stanie surowym zalecany jest nawet w czasie zatrucia pokarmowego.

Zapach i smak pomarańczy i jej młodszej siostry – mandarynki, kojarzy się z Gwiazdką. Owoce te to cenne źródło witamin, minerałów i kwasu foliowego. Przyspieszają trawienie, zapobiegając gromadzeniu się tkanki tłuszczowej w czasie gdy mniej się ruszamy.

Warto zwrócić uwagę na nieco mniej popularne, ale bardzo zdrowe owoce importowane: mango, pomelo i ananasa. Każdy z tych owoców to spora dawka witamin i mikroelementów.

fot.PublicDomainPictures

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *