seler

Marchew i seler naciowy w diecie

Przez lata testowania różnych diet odchudzających spotykałam diety, w których dominowało jedno konkretne warzywo. Były kapuśniaki, marchwianki i seler naciowy w roli głównej. Sprawdźmy więc, co jest pożyteczniejsze w diecie: marchew czy seler naciowy.

NAJCENNIEJSZE

Marchew, to przede wszystkim źródło witamin: B1, B2, PP, K i C oraz beta-karotenu. Ten ostatni poprawia wzrok, opóźnia proces starzenia się organizmu – eliksir młodości. Ważne są też składniki mineralne: wapń, miedź, cynk, żelazo, potas, magnez i jod. Najwięcej dobroci znajdziemy w surowej marchewce i taka właśnie jest wskazana w czasie diety odchudzającej. Gotowana automatycznie podwyższa swój indeks glikemiczny z 30 w formie surowej do 85 po ugotowaniu. Spora ilość pektyny w marchewce zapobiega wchłanianiu się tłuszczu i przyspiesza metabolizm.

Seler naciowy kojarzy mi się przede wszystkim z nieprzyjemnym zapachem. Jednak i w nim znajdziemy skarby dla zdrowia. Ma on dwa razy więcej witaminy C niż cytrusy. To dość dziwne, jednak jeszcze bardziej zadziwiła mnie zawartość beta-karotenu. Kojarzyłam go zawsze z marchewką. Poza tym seler naciowy ma w składzie naturalną witaminę B-Kompleks wraz z kwasem foliowym i witaminą PP, witaminę E. Zawiera niewiele magnezu i żelaza, za to najwięcej wśród warzyw korzeniowych fosforu, dużo cynku, wapnia i potasu.

NAJLEPSZA PRZEKĄSKA

Marchewką, pokrojoną w talarki lub słupki, można zastąpić niezdrowe przekąski. Jest sycąca i zdrowa. Bezkarnie zaspokoimy potrzebę podjadania między posiłkami i chrupania przed telewizorem. W ten sposób dostarczymy sobie witaminki i błonnik. Zaspokoimy głód przy niewielkiej dawce kalorii. Marchewka musi być świeża, chrupiąca i soczysta.

W przypadku selera trzeba się przyzwyczaić do smaku i zapachu surowej łodygi. Ważne, żeby łodygi nie były zwiędnięte. Tylko jędrne, chrupiące i soczyste są świeże. Do jego smaku trzeba się jednak przyzwyczaić. Jeśli, mimo prób nie jesteś w stanie przekonać się do smaku selera, to zjedz go w formie sałatki lub przygotuj sok, dodając składniki, które zmienią smak na taki, który jesteś w stanie zaakceptować. Ważne, żeby seler naciowy był w Twojej codziennej diecie.

Trudno jest jeść wszystko i chudnąć. Wybrać trzeba między dobrym i jeszcze lepszym. Dla mnie z tego zestawu lepsza jest marchew. Mogę ją jeść bez ograniczeń, zaś smak selera, sama o nim myśl, już mnie zniechęca. Dodaję go do innych potraw, w których jego zapach i smak nie będzie dominował.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *