1-1203879249aYcK

Banany na zdrowie

Banan, to nie tylko jeden z najwygodniejszych do spożycia owoców (można go łatwo wszędzie ze sobą zabrać bez specjalnego przygotowania) ale też ogromna dawka witamin, minerałów a przy tym, jako jedyny owoc południowy, jest bardzo łagodny dla przewodu pokarmowego. Owoc ten zawiera o wiele więcej witamin takich , jak: A, B1, B2, B3 ( PP ), B5, B6, B11, B12, C, D, E oraz K niż jego konkurencja. Taka różnorodność witamin, a przy tym bogate źródło energii, powoduje, iż banany zalecane są do spożycia w każdym wieku, od najmłodszych lat aż do późnej starości.

Lekarze potwierdzają również lecznicze i profilaktyczne właściwości bananów.

Dzięki dużej zawartości potasu, regularne spożywanie bananów obniża poziom cholesterolu we krwi a co za tym idzie zapobiega chorobom układu krążenia, miażdżycy a także reguluje ciśnienie tętnicze. Potas pozytywnie wpływa również na pracę mózgu przy wzmożonym wysiłku intelektualnym.

Wysoka zawartość składników mineralnych powoduje, że spożycie dwóch bananów dostarcza energii potrzebnej do wykonywania intensywnej pracy fizycznej przez ok. 2,5 godziny.

Owoc ten, oprócz potasu, zawiera dość dużą ilość wapnia i magnezu, co pomaga w odkwaszaniu organizmu osób, spożywających dość dużą ilość mięsa, ryb i jajek. Magnez, ponadto bierze czynny udział w dostarczaniu energii do mózgu, a co za tym idzie wspomaga pamięć
i koncentrację.

Banany, w każdej postaci są lekkostrawne, a te mocno dojrzałe, z brązowymi plamkami na skórce uważane są za skuteczny lek w niestrawnościach i bólach żołądka. To jedyny świeży owoc, który zaleca się do spożycia nawet w czasie biegunki i przy podrażnionych jelitach.

Banan zmiksowany ze szklanką mleka to koktajl zalecany na dobry, zdrowy, głęboki sen, lepsze samopoczucie. Zawiera on aminokwas – tryptofan, z którego wytwarzana jest serotonina.

Miąższ tych mniej dojrzałych, z lekko zieloną skórką, zawiera dużo skrobi, która wyścieła błonę śluzową żołądka. Chroni to cały układ pokarmowy przed uszkodzeniami wywołanymi przez soki trawienne.

Banany są smaczne i słodkie, przez co chętnie sięgają po nie prawie wszyscy. Stanowią też doskonały dodatek do lodów, deser, sałatek ale i doskonale urozmaicają dania główne.

Mimo tak wielu atutów, mnóstwa właściwości odżywczych, banany nie są zalecane dla osób cierpiących na cukrzycę, gdyż szybko podnoszą poziom cukru we krwi.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *