psychologia

18 sposobów na to by życie stało się prostsze

By życie stało się prostsze musisz nad nim zapanować. Ogarnąć chaos, który cię otacza, wziąć sprawy we własne ręce. Jest na to sposób, a konkretnie droga sposobów. Jeśli zaczniesz nią kroczyć, żadna przeszkoda nie wyda ci się zbyt trudna do pokonania.

Najważniejszą zasadą, jest trzymanie się prostych dróg oraz rozwiązań. Nie należy stwarzać sobie dodatkowych problemów i kłopotów, poprzez skomplikowane i zawiłe plany. Jednak, by życie stało się prostsze trzeba też umieć każdy trudny problem zmienić w prosty.

Najważniejsze jest planowanie. Należy jednak przyzwyczaić swój umysł do prostego myślenia. Jak to zrobić? Można nauczyć się porządkowania, korzystając z prostych lekcji, które nazywamy „drogą do szczęścia”.

1. Spokojne miejsce

Potrzebujemy strefy spokoju. Miejsca, gdzie można się skupić. Gdzie wykonujemy swoją pracę lub odpoczywamy. Najlepiej ustalić czas, jaki spędza się w takim miejscu. Jeśli jest to miejsce pracy to określone godziny, przewidziane na tę pracę. W takim miejscu, gdzie pracujemy nie powinno być niczego, co może nas rozpraszać. Prostota umeblowania i jasne, jednobarwne ściany sprzyjają koncentracji.

2. Dzielenie i sprzątanie

Nie ma sensu przechowywać przedmiotów, których nie potrzebujemy. Co jakiś czas koniecznie należy wszystko uporządkować. Jeśli wiemy, że trudno nam się rozstawać z tym co posiadamy, najlepiej przygotować trzy pudełka: na rzeczy do wyrzucenia, takie które możemy komuś sprezentować i trzecie na przedmioty, z którymi na razie nie umiemy się rozstać. Takie porządkowanie pomaga stworzyć wokół siebie świat, który nie jest chaotyczny.

3. Wypoczynek

Jeśli ciężko pracujemy przez cały tydzień, musimy odpocząć w weekend. Nie ma sensu planować na ten czas rozrywek wyczerpujących, dalekich wycieczek, czy spotkań towarzyskich, które wymagałyby od nas wiele energii. Najlepiej weekend przeznaczyć na spokojny wypoczynek, bez planu od godziny do godziny.

4. Organizacja życia

Lista rzeczy, które najbardziej lubi się robić, pomaga w wyłączeniu z życia tego, czego lubić nie robimy, a co ma destrukcyjny wpływ na nasze samopoczucie i życie. Powoli skupiając się na tym co lubimy robić, ograniczamy obsesyjne myślenie o tym, co jest koniecznością, a czego robić nie lubimy.

5. Planujmy swój dzień

Planujmy swój dzień pracy rozsądnie, tak by znalazło się w nim wystarczająco wiele „awaryjnego czasu” na nieprzewidziane sprawy i by nie być nadmiernie zmęczonym po pracy.

6. Zdrowa dieta

Zdrowa dieta, to nie tylko skupianie się na tym co jest dobre, ale też unikanie wszystkiego co szkodliwe. Jeśli nie chcemy zbyt mocno przejmować się dietą i liczeniem kalorii, sprawa jest prosta. Nie należy wybierać żywności wysoko przetworzonej i produktów gotowych. Kupujemy półprodukty, z których sami przygotowujemy jedzenie.

7. Porządek w dokumentach

Można wybrać dwie opcje: dokumenty papierowe lub dokumenty elektroniczne. Jeśli posiadamy dokumenty papierowe, należy znaleźć osobne miejsce, w którym będą przechowywane. Każda ich partia powinna mieć własną teczkę. W przypadku dokumentów elektronicznych, każdy powinien być umieszczony w swoim katalogu, który musi być opisany i zarchiwizowany.

8. Ucieczka od niepotrzebnych informacji

Ludzie, którzy przez cały dzień oglądają telewizję, rzadko mają czas na coś konstruktywnego. Jeśli telewizja, radio, czy prasa przeszkadza w skupieniu się na własnym życiu i własnych problemach, należy je wyeliminować lub mocno ograniczyć ich wpływ na nasze życie.

9. Spokojny rytm poranka

Dzień powinno się rozpoczynać spokojnie, powoli przygotowując się do wszelkich wyzwań. Nie powinno się śpieszyć. Lepiej wstać wcześniej, by przygotować się do nadchodzącego dnia pracy. Nie warto pośpiesznie rozpoczynać dnia, który na pewno będzie tak chaotyczny jak poranek.

10. Tylko jedno wyzwanie w tym samym czasie

Zawsze należy się skupiać na wykonaniu tylko jednej rzeczy na raz. Nie można pracować efektywnie robiąc wiele rzeczy równocześnie. Wszystko powinno mieć własny czas w naszym planie dnia.

11. Trzy cele w ciągu dnia

Jeśli zaplanuje się zbyt wiele, zwykle nie udaje się osiągnąć wszystkich celów. Należy więc skupić się na 3 najważniejszych celach i realizować zadania, przewidziane w określonym dniu.

12. Nowe projekty

W pracy nie starajmy się o nowe projekty, jeśli nie zrealizowaliśmy starych. Zawsze należy zamykać jedno zadanie, by przejść do następnego.

13. Niekończąca się korespondencja

Nie zawsze udaje się unikać korespondencji, która jednak zaburza rytm pracy. Najlepiej jednak nie pisać zbyt wiele, ograniczając się do 5-6 zdań. Należy nauczyć się precyzyjnego wyrażania swoich myśli, tak by były łatwo zrozumiałe. Krótkie listy są także łatwiejsze w odbiorze dla adresata.

14. Kupujemy nowe wyrzucamy stare

By nie kumulować rzeczy w swoim otoczeniu po każdym zakupie czegoś nowego, należy wyrzucić coś starego.

15. Ograniczamy kupowanie kompulsywne i impulsywne

Jeśli uważamy, że czegoś potrzebujemy powinniśmy wpisać to na listę zakupów i dać sobie trochę czasu do namysłu. Rozsądnym czasem jest miesiąc. Po jego upływie możemy już podjąć decyzję przemyślaną. Zasada ta nie dotyczy kupowania żywności, choć na pewno nie powinno się robić takich zakupów z pustym żołądkiem.

16. Ograniczamy przechowywanie niepotrzebnych rzeczy

Każdy ma swój zapas rzeczy, które może… kiedyś… się przydadzą. Najczęściej nie przydają się nigdy. Najlepiej ustalić czas przechowywania takich przedmiotów. Jeśli coś nie przydało się przez 3 lata, najprawdopodobniej się już nie przyda lub na jego miejsce wynaleziono bardziej przydatne rzeczy.

17. Harmonogram pracy

Zaplanujmy całość pracy przewidzianej na jeden tydzień na cztery, a nie na pięć dni. W ten sposób wyeliminujemy rzeczy, które robimy niepotrzebnie i przez które brakuje nam czasu.

18. Ustalenie przejścia na „emeryturę”

Każdy chce być szczęśliwy i robić to na co ma ochotę. Jeśli stać kogoś na to, by przejść na wcześniejszą emeryturę, powinien to zrobić. W ten sposób będzie mógł w końcu robić to, czego chce.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *