Topinambur – źródło młodości i zdrowia.

Ziemniak w porównaniu z topinamburem wygląda bardzo blado (jeśli porównamy ich składy), dodatkowo ta zapomniana bulwa jest odporna nawet na 30-to stopniowy mróz i z tej przyczyny dostępna przez cały rok.

Topinambur, inaczej słonecznik bulwiasty, pochodzi z Ameryki Południowej. W Polsce uprawiany jest od 1730r. Okres jego świetności i popularności przypada na okres międzywojenny i to głównie na Śląsku. Jego nazwa pochodzi od nazwy plemienia Indian Tupinamba. Topinambur znany jest też jako ziemna gruszka i jerozolimski karczoch. Z chwilą, gdy ziemniak stał się bardzo popularny, topinambur zszedł na drugi plan. Ziemniak w porównaniu z topinamburem wygląda bardzo blado (jeśli porównamy ich składy), dodatkowo ta zapomniana bulwa jest odporna nawet na 30-to stopniowy mróz i z tej przyczyny dostępna przez cały rok.

Ze względu na ogromną ilość krzemionki koloidalnej, topinambur jest przyjacielem kobiet. Krzemionka pielęgnuje i odbudowuje jędrność skóry, nadaje blask i moc włosom oraz paznokciom. Ten cenny składnik wspomaga leczenie chorób płuc, koi napady kaszlu. Ponadto wspiera układ sercowo – naczyniowy, a także regeneruje tkankę układu kostno – stawowego.

75% wszystkich węglowodanów w topinamburze to inulina, czyli najcenniejszy probiotyk odżywiający florę bakteryjną jelit. Dzięki inulinie podnosi się nasza odporność. Przez częściowy jej rozkład do fruktozy oraz bardzo niski indeks glikemiczny, topinambur zalecany jest w diecie diabetyków.

Topinambur jest źródłem potasu, wyrównującego gospodarkę elektrolitową. Posiada dwa razy więcej witaminy C i B1 niż ziemniak. Wspiera pamięć i koncentrację. Nie ma w swym składzie skrobi, często nie tolerowanej przez nasz organizm. Wspomaga odchudzanie.

800px-Topinambours

fot. Wikipedia commons

Bulwy topinambura stosuje się w profilaktyce cukrzycy, nowotworów, chorób serca i naczyń krwionośnych, niewydolności nerek i arytmii serca.

Sposobów przyrządzania topinambura jest wiele. Można go upiec na grillu lub w ognisku i zjeść jak ziemniaka. Doskonale nadaje się jako surowy składnik sałatki, np. z jabłkiem, orzechami i miodem. Ugotowany w wodzie zastąpi ziemniaki jako dodatek do dań głównych. Mniej kalorii i smaczniej. Duszony topinambur z ziołami i innymi warzywami to pyszna, dietetyczna kolacja. Plasterek dodany do herbaty smakuje jak cytryna.

Kto raz pozna smak topinambura nie będzie chciał go zamienić na nic innego. Ani ziemniaki, ani ryż czy kasza, nie jest tak uniwersalny w zastosowaniu i tak smaczny jak topinambur.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

one × 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.