Komu zaszkodzi gluten?

Dziś kreuje się bohaterów, a jutro ci sami bohaterowie okazują się wrogami. Niektóre produkty deklasuje się z powodu domniemanych wad, często nie popartych żadnymi badaniami.

Ze zdrowym odżywianiem jest jak z modą. Dziś kreuje się bohaterów, a jutro ci sami bohaterowie okazują się wrogami. Niektóre produkty deklasuje się z powodu domniemanych wad, często nie popartych żadnymi badaniami. Tak też było ostatnimi czasy z glutenem, który stał się modnym kozłem ofiarnym. Jednak to co odkryli naukowcy z Instytutu Żywienia i Żywności, powinno całkowicie zmienić punkt widzenia niejednego konsumenta na gluten. 

 

Gluten – co to jest?

 

Gluten, to białko zbóż. Znajduje się w pszenicy, życie, jęczmieniu oraz owsie. Mimo, że białko zbóż ma mniej wartości odżywczych niż białko zwierzęce, to unikanie glutenu zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych chorób i zaburzenia składu bakterii jelitowych.

 

Gluten nie taki zły?

 

Jak dowodzą najnowsze badania, gluten bardzo często ma korzystny wpływ na organizm człowieka. Nie dotyczy to jedynie osób chorych na celiakię, z alergią lub nadwrażliwością na ten składnik. Gluten, a właściwie jeden z jego składników – gliadyna – podnosi odporność i przyczynia się do regulacji ciśnienia tętniczego. Innym szokującym odkryciem, które opublikowała Anna Wojtasik z IŻŻ, jest związek ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania glutenu z diety ludzi zdrowych, a ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2. Osoby na diecie bezglutenowej spożywają jednocześnie mniej błonnika pokarmowego, który chroni przecież przed cukrzycą.

 

Więcej mitów niż faktów

 

Gluten nie powoduje żadnych problemów zdrowotnych, co potwierdzają badania. Nie powoduje też tycia. Dlatego dieta bezglutenowa w żadnej mierze nie pomaga w odchudzaniu. Nie ma żadnych dowodów na pozytywne zmiany po wprowadzeniu diety bezglutenowej u ludzi zdrowych. Potwierdziły to szczegółowe badania naukowe. Fakty opublikowane przez IŻŻ obalają mity o szkodliwości glutenu, które od jakiegoś czasu są rozpowszechniane.

Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu diety bezglutenowej, warto jest poznać wyniki badań, które jej dotyczą. Nie warto wpaść w pułapkę i sugerować się trendami żywieniowymi. Trzeba mieć do tego odpowiedni dystans. Zamiast bezkrytycznie stosować diety, dobrane przez dietetyków dla osób znanych z pierwszych stron gazet, lepiej samemu udac się do dietetyka i poprosić o poradę. Dieta dobra dla kogoś z nietolerancją glutenu, niekoniecznie będzie dobra do kogoś innego. 

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × five =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.