Tabata – rewelacja czy ściema?

Tabata – najszybszy trening świata. Cztery wyczerpujące minuty, które poprawią Twoją kondycję, dotlenią organizm, poprawią wydolność serca to właśnie Tabata - a przynajmniej tak twierdzi jej twórca.

Tabata – najszybszy trening świata. Cztery wyczerpujące minuty, które poprawią Twoją kondycję, dotlenią organizm, poprawią wydolność serca to właśnie Tabata – a przynajmniej tak twierdzi jej twórca.

W 1996r. dr Izumi Tabata opracował zestaw ćwiczeń o bardzo wysokiej intensywności, który miał skutecznie przygotować japońskich olimpijczyków do odnoszenia zwycięstw. Metoda ta okazała się dobra również dla amatorów, którzy chcą podnieść swoją kondycję, a nie mają zbyt wiele czasu na chodzenie do siłowni lub długie zestawy ćwiczeń.

Zalecane do zestawu ćwiczenia, to szybkie pompki, skakanka, bieg bokserski w miejscu, przysiady z ciężarkami lub sztangą, rowerek stacjonarny, pompka – przysiad – wyskok. Każde ćwiczenie wykonujemy przez 20 sekund po czym 10 sekund odpoczywamy. Wykonujemy 8 serii ćwiczeń, a w każde z nich wkładamy maksimum energii i możliwości. W ciągu 20 sekund staramy się wykonać jak najwięcej powtórzeń jednego ćwiczenia. Jeżeli po 8 seriach nie czujemy zmęczenia, to znaczy, że nie bardzo się do nich przyłożyliśmy. Bardzo ważny jest odpowiedni dobór ćwiczeń angażujących wszystkie partie mięśni. Najważniejsza zasada to ćwiczyć bez zwalniania tempa, oszczędzania, oszukiwania samego siebie.

Nie można zacząć Tabaty bez 5 minutowej rozgrzewki. Po zakończeniu poświęcamy 5 minut na ćwiczenia rozluźniające. Ćwiczenia wykonujemy co 48 godzin. Pomiędzy nimi możemy wykonywać inny, mniej intensywny trening.

Według badań ćwiczenia wykonywane w ten sposób pozwalają spalić więcej tkanki tłuszczowej niż długotrwałe, tradycyjne ćwiczenia. Po zakończeniu treningu Tabata w organizmie utrzymuje się podwyższony metabolizm kwasów tłuszczowych i trwa nawet kilkanaście godzin. To właśnie jest przyczyną szybkiego spadku wagi.

Pozostaje pytanie czy faktycznie ten sposób treningu jest tak rewelacyjny. Co prawda prowadzone są badania efektywności Tabaty, jednak najlepiej wypróbować go na sobie i dokonać oceny. Na pewno jest to dobre dla ludzi, którzy nie chcą ćwiczyć w grupie i nie zdobędą się na wyjście do siłowni, na zumbę czy aerobik. Trening Tabata nie jest jednak polecany osobom o słabej kondycji, niskiej wydolności fizycznej, cierpiącym na schorzenia stawów, układu oddechowego lub układu krążenia.

fot.PublicDomainPictures

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.