Zespół napięcia przedmiesiączkowego – trudny czas dla nas i naszych bliskich

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), to nie legenda. To koszmar co drugiej kobiety od czasu jej dojrzewania aż do menopauzy. Trwa od 7 do 14 dni przed miesiączką. Wszystko za sprawą szalejących hormonów.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), to nie legenda. To koszmar co drugiej kobiety od czasu jej dojrzewania aż do menopauzy. Trwa od 7 do 14 dni przed miesiączką. Wszystko za sprawą szalejących hormonów.

Często same nie wiemy co się z nami dzieje. Nie kontrolujemy swoich emocji, na przemian wybuchamy płaczem lub śmiejemy się do łez, krzyczymy i wszczynamy bez powodu awantury. Zmieniają się nam upodobania, temperament i zaczynamy odczuwać różne dolegliwości. Męczymy się same ze sobą i często ranimy naszych bliskich.

Najsilniejsze objawy PMS występują u nastolatek. Aby mieć pewność, że to zespół napięcia przedmiesiączkowego należy w odpowiednich dniach cyklu wykonać badania hormonalne. Może to być cytologia hormonalna – wymaz lub badania z surowicy krwi. Te drugie dają dokładniejszy wynik.

Poziom nasilenia objawów PMS w każdym miesiącu może być inny. Na pewno zawsze nasze ubrania stają się w tym czasie zbyt ciasne (obrzęki wywołane zatrzymywaniem się wody w organizmie), boli nas głowa, mamy biegunki lub zaparcia.

Wielu dokuczliwym objawom można zapobiec lub przynajmniej złagodzić ich przebieg. Jak dowodzą badania, osoby prowadzące aktywny i zdrowy tryb życia łagodniej przechodzą PMS. Ważne jest również nastawienie psychiczne. Im bardziej boisz się nadchodzącego bólu, tym będzie on silniejszy. Tlen i słońce, to sprzymierzeńcy w walce z napięciem przedmiesiączkowym. Może dlatego bóle i rozdrażnienie w trakcie PMS nasilają się w czasie jesieni i zimy.

Jak sobie pomóc w tym trudnym czasie? Nie zaszkodzi, gdy zamiast kawy czy herbaty wypijesz rano gorącą czekoladę. Orzeźwi Cię, dostarczy magnezu i poprawi humor. Stanowczo unikaj alkoholu. Gdy dolegliwości się nasilają, zamiast sięgać po tabletkę, przygotuj herbatkę ziołową o działaniu rozkurczowym i uspokajającym. Melisa, mięta, krwawnik, rumianek, dziurawiec, nagietek, to zdrowe zamienniki tabletek.

Unikaj dźwigania, przemęczania się, stresujących sytuacji. Przygotuj sobie relaksującą kąpiel z olejkami eterycznymi. Zapach wanilii, zielonej herbaty czy rumianku pomoże Ci się wyciszyć. Rób to co lubisz. Przeczytaj ulubioną książkę, włącz ulubioną muzykę czy film. W tym czasie zapomnisz o bólu i wszelkich niedogodnościach. Zamiast wyżywać się na bliskich, porozmawiaj z nimi. Spokojnie powiedz co Ci dolega, dlaczego tak się zachowujesz. Kochają Cię i zrozumieją. To może trudne, ale na pewno łatwiejsze niż przepraszanie po kłótni bez powodu.

fot.PublicDomainPictures

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × two =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.