Kochane ziemniaki

Czy jest powód, aby aż tak zachwycać się, pospolitą dzisiaj bulwą ziemniaczaną? Chyba tak i to z wielu powodów. Jak pisali amerykańscy dziennikarze, John i Karen Hess, „ziemniak jest jednym z najlepiej zaprojektowanych przez przyrodę produktów, rodzi się w pierwszorzędnym opakowaniu i dobrze przechowywany utrzymuje świeżość przez bardzo długo”.

„Kartoflo! Usty Twemi Boże znaczysz chęci,

Twa cudność mnie przeraża, twa dobroć mnie nęci”.

 

Tak poetycko o ziemniakach wyrażał się Adam Mickiewicz. Czy jest powód, aby aż tak zachwycać się, pospolitą dzisiaj bulwą ziemniaczaną? Chyba tak i to z wielu powodów. Jak pisali amerykańscy dziennikarze, John i Karen Hess, „ziemniak jest jednym z najlepiej zaprojektowanych przez przyrodę produktów, rodzi się w pierwszorzędnym opakowaniu i dobrze przechowywany utrzymuje świeżość przez bardzo długo”.

Skąd pochodzą ziemniaki?

Ziemniaki pochodzą z Ameryki Południowej, dokładniej zaś z Andów. W królestwie Inków były podstawą żywienia. Do Europy dotarły po wyprawach Kolumba. Najważniejsze wzmianki o „mączystych bulwach” pochodzą z 1573r. i ten rok uznaje się za datę sprowadzenia ziemniaków do Europy.

Ziemniaki cenione są zarówno za walory odżywcze, jak i za możliwość różnorodnego ich wykorzystania. Wprawdzie mają opinię potrawy tuczącej, ale tak naprawdę wartość kaloryczna 100g ziemniaków wynosi zaledwie 70-85 kalorii.

Ziemniaki i zdrowie

Zawierają one dużo węglowodanów w postaci skrobi. Białko, choć znajduje się w nich w niewielkiej ilości, należy do najbardziej wartościowych białek roślinnych. Poza tym są bogate w sole takich minerałów, jak: potas, siarka, fosfor, magnez, wapń, żelazo, mangan, miedź, cynk, ołów oraz jod. Zawierają też niewielką ilość witaminy C. Ziemniaki mają także właściwości odkwaszające i wpływają korzystnie na równowagę kwasowo–zasadową organizmu. To właśnie z tego powodu są znakomitym dodatkiem do potraw mięsnych.

Podczas długiego gotowania znaczna część składników mineralnych jest wypłukiwana. Tylko krótkie gotowanie w małej ilości wody zmniejsza te straty. Zalewając ziemniaki zimną wodą powodujemy straty witaminy C do 40%. Najmniejszy ubytek witaminy C zawdzięczamy gotowaniu ziemniaków w skórce lub na parze.

Najwięcej składników mineralnych i witamin znajduje się tuż pod skórką, dlatego do śledzi, sałatek, zapiekanek należy dodawać ziemniaki upieczone lub ugotowane w mundurkach.

Uwaga na toksyczną solaninę!

Pod wpływem światła w ziemniakach zwiększa się ilość szkodliwej solaniny, objawiającej się zielonym zabarwieniem, która może powodować bóle głowy, wymioty i biegunkę. Dlatego też wiosną ubiegłoroczne, kiełkujące ziemniaki powinno się obierać grubo i gotować w większej ilości wody.

Jak wybierać ziemniaki

Należy wybierać ziemniaki zdrowe, z gładką skórką, bez oczek, kiełków, obierać je cienko, tuż przed rozpoczęciem przyrządzania potrawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

nine + 13 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.