Grzyby – czy warto je jeść?

Sezon na grzyby w pełni. W tak ciepłe dni grzyby pojawiają się po każdym większym deszczu. Wtedy zaczynają się poszukiwania. Czy jednak jest za czym biegać? Czy oprócz ruchu w czasie wędrówki i dotlenienia organizmu, grzyby nam coś dają? Czy są dla nas zdrowe?

Sezon na grzyby w pełni. W tak ciepłe dni grzyby pojawiają się po każdym większym deszczu. Wtedy zaczynają się poszukiwania. Czy jednak jest za czym biegać? Czy oprócz ruchu w czasie wędrówki i dotlenienia organizmu, grzyby nam coś dają? Czy są dla nas zdrowe?

 

Jakie witaminy znajdziemy w grzybach leśnych?

Grzyby, to owocniki grzybni – organizmu żyjącego przez wiele lat pod ziemią. Oprócz wyjątkowego smaku mają one również inne walory. Zawierają od 3 do 9% łatwo przyswajalnego białka, zwanego „leśnym mięsem”, o wyższej wartości odżywczej niż białko roślinne. Są całkiem dobrym źródłem witamin A i tych z grupy B, w niewielkiej ilości znajduje się tu witamina D, E, K i C. Grzyby zawierają także żelazo, fosfor, potas, cynk, wapń, mangan, jod, miedź i fluor oraz odrobinę tłuszczu i cukru.

 

Grzyby i kalorie

Grzyby mają w sobie dużo wody, przez co są niskokaloryczne. 100 g świeżych grzybów, to 40-50 kcal. Jednak 100 g suszonych grzybów, to już 250 kcal. Przez zawartość dużej ilości błonnika, grzyby dają uczucie sytości na długo. Ludzki organizm nie jest w stanie ich strawić w takim tempie, jak inne produkty. Dlatego uznaje się je za ciężkostrawne. Z tego też powodu nie powinni ich jeść ludzie chorzy, na diecie, w podeszłym wieku, a przede wszystkim dzieci do lat 10. Dla dorosłych, zdrowych ludzi, grzyby mogą być pożywnym składnikiem w codziennym jadłospisie.

 

O czym pamiętać zbierając grzyby

Zbierając samemu grzyby, należy zachować szczególną ostrożność, gdyż w Europie jest aż 250 gatunków trujących. Należy zbierać tylko te grzyby, które znamy. Jeśli nie masz miana eksperta i znawcy, to zbieraj tylko grzyby rurkowe (spód przypomina gąbkę). Takie gatunki nie powodują zatruć śmiertelnych, co najwyżej niestrawność.

Nie należy ufać mitom, że grzyb trujący jest gorzki, bo bywają i słodkie. Nieprawdą jest też, że tylko trujący grzyb, po przełamaniu ciemnieje. Jadalny podgrzybek reaguje tak samo. Bajką jest też, że w czasie gotowania trujących grzybów, srebrna łyżeczka zanurzona w wodzie zmieni kolor. To zwykła reakcja na związki siarki, obecne we wszystkich grzybach.

Zebrane grzyby należy wkładać do wiklinowego koszyka, gdyż w folii bardzo szybko rozpoczyna się proces gnilny i grzyby stają się toksyczne. Nie mogą one też zbyt długo czekać na obróbkę. Najlepiej, jeśli zostaną oczyszczone zaraz po przyniesieniu do domu.

Grzyby, mimo wielu zalet, zarówno odżywczych, jak i smakowych, należy traktować jako dodatek do potraw, a nie jako danie główne, ponieważ są one wyjątkowo ciężkostrawne. Spożywane w nadmiernej ilości, mogą nam zaszkodzić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

seventeen − 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.