Czy wiesz, że możesz cierpieć na nietolerancję laktozy?

Nietolerancja laktozy. Cóż to takiego? Słyszmy o takim problemie, ale może nie do końca wiemy skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?

Nietolerancja laktozy. Cóż to takiego? Słyszmy o takim problemie, ale może nie do końca wiemy skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić?

Dokładnie jest to uczulenie na mleko, a właściwie na cukier mleka (laktozę), który w jelicie cienkim jest trawione przez enzym zwany laktazą. Organizm osób uczulonych na laktozę nie wytwarza tego enzymu w wystarczającej ilości i dlatego utrudnione jest trawienie mleka i jego przetworów. Objawia się to bólem brzucha, biegunką, a u małych dzieci tzw. kolką.

Nieraz, przy niezbyt silnej alergii, wystarczy jedynie ograniczyć ilość spożywanych produktów mlecznych. Gdy jednak alergia jest bardzo silna występuje konieczność całkowitej eliminacji mleka krowiego i jego przetworów, a bywa też, że i mleka koziego.

Jak wiemy mleko jest jednym z głównych źródeł wapnia, niezbędnego dla zdrowych kości, zębów. Ale to nie jedyne funkcje jakie pełni w naszym organizmie. Wapń bierze również udział w przekazywaniu impulsów nerwowych, krzepnięciu krwi, reguluje rytm serca, skurcz mięśni i łagodzi objawy innych alergii. Jak widzimy jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Na szczęście produkty mleczne nie są jedynym źródłem wapnia. Innym dobrym źródłem tego składnika są sardynki, łosoś z puszki, warzywa zielono listne, takie jak kapusta włoska oraz twaróg sojowy z dodatkiem siarczanu wapnia. Ponadto włączmy do codziennej diety nasiona roślin strączkowych, orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce i ryby.

Wszystkie wyżej wymienione produkty zawierają spore ilości wapnia, jednak i tak  znacznie mniej niż mleko i jego przetwory. Dla przykładu: zamiast jednej szklanki mleka powinniśmy zjeść trzy szklanki gotowanej włoskiej kapusty. Dbając o zdrowie, przy nietolerancji laktozy, musimy wyeliminować używki i produkty, które wywołują utratę wapnia i innych cennych składników odżywczych. Te produkty, to przede wszystkim: nikotyna, alkohol, nadmiar cukru i soli, nadmierne ilości białka zwierzęcego, kofeina, i napoje gazowane.

Przy różnorodnej, odpowiednio zbilansowanej diecie, uwzględniającej zamienniki mleka, nie powinno być problemu z dostarczeniem właściwej ilości wapnia do naszego organizmu, co stanowi główny problem tego schorzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eighteen + four =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.